Medlemsträff 15 april 2023 - sammanfattning

Ett 40-tal medlemmar kom till medlemsträffen som banchef Niklas Fahlkvist bjudit in till.

Niklas höll en intressant och lärorik föredragning med fokus på drift av banan. Här kommer en kort summering, svårt att återge allt. Dagens agenda var:

• Banskötsel
  • Ekonomi
  • Statistik
  • Projekt, vad har gjorts/vad ska göras
  • Säker golf

Under de snart sju år som Niklas varit banchef hos oss har han ständigt förbättrat och utvecklat golfbanan. Och det märks! Banan håller en helt annan kvalitet idag jmfr med 2017.

Niklas berättade om hur han och hans team sköter banan. Det finns en tydlig skötselplan och gödningsplan. Se bild på hur en vanlig skötselvecka ser ut. Klipprutiner och klipphöjder (bilder).

→ Tips till oss medlemmar: Kolla på hemsidan dagen innan spel för att se om det ev. är lite större banarbete planerade och att spel med start mellan kl.06:00 och 10:00 kan innebär banarbete och oklippta ytor.

Olika arbetsmoment = olika betydelse: Knivluftning, Djupluftning, Såmaskin, Vertikalskärning

Varje säsong har en budget för banskötsel. Pengarna ska bland annat räcka till: gödning/gräsfrön, reservdelar, bevattning, sand och grus.

Att köpa nya maskiner kostar en hel del. Och de senaste åren har det skett rejäla prisökningar. Inte alls ovanligt med en ökning på 100% vilket gäller för en vält modell Toro Greenspro 1250. År 2019 kostande en ny vält 175 tkr och i år kostar samma maskin 350 tkr. Alla våra maskiner har några år på nacken och rullar fint.

Niklas presenterade också intressant statistik från 2017 och framåt. Här kunde vi jämföra lufttemperatur, regnmängd, stimp och klipphöjd greener. Jättekul att se!

"Ska ni gräva upp halva banan igen?"
En fråga som Niklas får då och då. Och nejdå, det ska vi inte. Men en bana måste underhållas särskilt som många brunnar och dräneringar är väldigt gamla och uttjänta så måste löpande renovering ske. Uppgrävda partier ser oftast värre ut än det är. Och vi lovar – Niklas har koll!

Sammanfattning Säker Golf
Vänta alltid på signal från banpersonalen, uppsträckt arm och svara gärna.

− Vi ser er före ni ser oss.
− Vi gör allt för att störa er så lite som möjligt.
− Njut av rundan och ta det lugnt.

Njut av tanken på att vår golfbana om omgivningarna är en fantastisk plats att vara på. Och vi ska vara väldigt stolta över en kemfri bana!!

Medlemsträffen avslutades med information från styrelsen, Mats Andersson och Micke Madenteg, ang klubbens 50-årsfirande.

Och slutligen en kort presentation av årets verksamhet inom THK – Kerstin Bodén, Seniorkommittén – Olle Carlander och Damkommittén – Elisabet Brundin.

Vi säger stort tack till Niklas och de andra för en väl genomförd medlemsträff. Och kul att det kom så många intresserade medlemmar.

BjGK
2023-04-21