Björkhagens Golfklubb – Stockholms närmaste golfbana

Välkommen till Björkhagens Golfklubb belägen vid natursköna Söderbysjön i Nackareservatet. Inom gångavstånd från tunnelbana, buss och stadsdelarna Kärrtorp, Hammarby sjöstad och Bagarmossen. Vi erbjuder en komplett golfbana med restaurang och träningsmöjligheter i en sagolikt vacker miljö.

Bara några bra drives från Globen, på gångavstånd från Björkhagens och Kärrtorps T-banestationer, vackert inbäddad i Nackareservatet, ligger vår utmanande niohålsbana. Den är perfekt för alla typer av golfare: för dig som vill ha nära till en riktig golfbana för en snabbrunda efter jobbet, för dig som söker aktivt föreningsliv eller för dig som söker en idrottslig utmaning och gillar att tävla mot dig själv och andra. Klubben har också en omfattande utbildningsaktivitet och slussar in många nybörjare i golfens värld. Björkhagens Golfklubb har något att erbjuda alla!

På de gamla åkrarna i området kring banan, där Hammarby IF under andra världskrigets ransoneringstid odlade potatis, anlades i mitten av 1950-talet en mindre golfbana i privat regi. Detta var direktören och Kärrtorpsbon Bertil Wallas verk. Det berättas att han under överinseende av sin vän, skogsförvaltaren Peter Strömbeck, varje dag klippte gräs och buskar på den tilltänkta golfbanan och att den första skaran golfentusiaster gick ut och handvattnade ”golfhålen” med små tunnor. Som de första gräsklipparna användes fåren, som samtidigt försåg banan med gödsel. Den som önskade kunde för 2 kr hyra en golfklubba och en boll.

År 1958 bildades så Hammarby Golfklubb, som efter hand växte och önskade större ytor för att anlägga fler hål. Man erbjöds mark i Ågesta och bildade där Ågesta Golfklubb.

De kvarvarande entusiasterna startade tillsammans med Stockholms idrottsförvaltning år 1972 nuvarande Björkhagens Golfklubb. Föreningen åtog sig driften av banan mot en ersättning av 5.000 kr plus 40 % av uppburna spelavgifter. I upplåtelsen ingick även rätten till försäljning av glass, läskedrycker m.m. Målsättningen var att niohålsbanan skulle vara kommunal och öppen för alla, och den gamla loftboden blev då föreningens klubbhus. Banan förblev i kommunal regi fram till år 1995, då den åter blev privat eftersom de kommunala bidragen drogs in.

Idag är Björkhagens Golfklubb medlem av Svenska Golfförbundet och har cirka 750 medlemmar, varav drygt 15% är juniorer. Klubben och verksamheten drivs som ideell idrottsförening och finansieras av medlemsavgifter.